2018. február 4., vasárnap

Téli erdő kincsei




Vörös róka 

 Vörös róka

 Borz lábnyoma

 Vadcsapás

 Közönséges boróka
 Fakín

 Gubacs a tölgyfa levelén
 Csertölgy makkok

 Csertölgy makk

 Közönséges fagyal


Amikor a természet szerteágazó ösvényeit járom, nyitott szemmel és füllel haladok az utamon. Hisz annyi apró kincs lapul a fák, a bokrok, vagy éppen az avar árnyékában, annyi halk nesz oson tova a szél könnyed szárnyán, melyek csak arra várnak, hogy észrevegyük, megismerjük és megcsodáljuk őket. Én pedig mindent meg szeretném ismerni, minden kincsét melyet feltár előttem.
A kellemesen enyhe idő múlthéten vasárnapjának a reggelén, engem is a szabadba csábított. Sejtettem ahol már nem lesz hólepel, ott sár lesz, nagyon nagy sár, de annyi baj legyen, kedvem ez nem szeghette. Az égbolton szürke felhők kavarogtak, és vékony ködtakaró ülte meg az ösvényeket. Éppen, hogy indulni készültem egyik kedves látogatómon akadt meg a tekintetem, a szép vörös bundát viselő róka komán. Az erdőszélén állva keresett kutatott, talán éjszaki portyája húzódott el, és a világosság még a szabadban érte. Rám nézett, majd tovább folytatta a keresést, egyáltalán nem hozta zavarba a jelenlétem, én is figyeltem őt, majd valami csemegét a szájába vett rágott rajta kettőt, lenyelte, útját pedig tovább folytatta a sűrű fák irányába.
Rég nem hallottam ilyen kedvesen elevennek az erdőt. Csuszkák füttyögtek, olyan teli torokból, hogy egészen messzire száll az előadásuk. Széncinegék énekelték a tavaszt váró dalocskájukat, mely strófákba a kékcinegék is becsatlakoztak. Úgy gyöngyözött az énekük, mint a kis patak vize, mely dallamok a nap kellemesen melengető sugarait is előcsalták. Ahogy a sugarak előbújtak, úgy lett a hangoktól egyre teltebb a levegő, sorra nyíltak meg a madarak csőrei, melyekből a strófák kedvesen csilingeltek.
A domboldal, naptól rejtett részén még hófoltok tarkállottak, mely foltok az arra járt erdőlakók nyomait őrizték. Szavasok, őzek, vaddisznók, patái, rókák mancsai, és egy különleges lenyomat, amilyet eddig még nem láttam, csak határozó könyvekben, ezt pedig nem más hagyta maga mögött, mint az igazán csinos, éjszakai életet élő borz. Többször is felvette őt a vadkamerám, éjszaka láttam már én is, amikor az erdőszélén cammogott, de sajnos fotót még nem tudtam róla készíteni. Minden estre a nyomának is nagyon megörültem, és annak, hogy itt él ő is ebben a szép, nagy erdőben.
Tovább haladva utamon, a hófoltok teljesen eltűntek, olvadt levét, szomjasan nyelte el a föld. Utam alatt nyitott szemmel kerestem, a téli erdő kincseit, azokat a szépségeket, melyekben ilyenkor is gyönyörködhetünk. Kincsek és érdekességek pedig akadtak szép számmal. Csinos, csipkézett szélű zuzmók, melyek a bokrok és a fák ágain pihennek. A fiatal tölgyfákon maradt levelek, melyek dallamosan csilingelnek, amikor a gyenge szél beléjük kap. A fagyalbokrokon álldogáló, csillogóan fekete bogyók, melyek még várják az éhes csőröket. Az ilyenkor is csodás hamvas kék színű tűlevélruhát viselő borókabokrok, melyeken szinte a leveleikkel megegyező színű termések díszlenek. Apró sipkás makkok, akik elbújva az avar védelmében várják sorsuk beteljesedését. A kökény bokrok ágait díszítő, aprócska duzzadó rügyek, melyek mind, egytől egyig, izgatottan vágynak a tavaszi napsugarak melengető simítását. A tölgyleveleken nyugvó borsószemnyi gubacsok, melyek otthonokat rejtenek, a rovarok otthonait. Az üde sárga bogyók, a téli erdő érdekes színfoltjai, melyek becsületes neve fakín. De rajtuk kívül jelen voltak még az erdő éber fülei, a júdásfülegombák, a téli fülőkék, és a szarvasagancsgombák. 
Egy kis séta alatt is rengeteg szépséget tár fel előttünk a természet, melyeket Ti is megfigyelhettek, ha nyitott szemmel járjátok az erdők szerteágazó ösvényeit.    


 Zuzmó





 Júdásfülegomba

 Szarvasagancsgombák

 Fiatal tölgyfa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése