2017. szeptember 22., péntek

Élet az éjszaka leple alatt.


Gímszarvas csapat


Mezei nyúl

Fiatal gímszarvas bika

Fiatal gímszarvas bika


Amikor a természet ösvényére lépek, mindig nyitott szemmel és füllel szedem a lábaimat. Hiszen csak így lehet, minden apró rezdülésre odafigyelve átélni a legnagyobb csodákat.
Múlthéten vasárnap a tisztás túloldalán, az erdőszél fáinak a védő takarásában, különös dologra lettem figyelmes. Az egyre jobban elszáradt fűszálak megtaposva hevertek, a föld pedig alaposan fel volt kaparva. Nem túrás volt, ahogyan a vaddisznók erős orrukkal felforgatják a puha talajt, hanem jól láthatóan kaparás. A tereprendezést pedig egy szép nagy patákkal megáldott állat követte el.  Ahogy szemügyre vettem a friss földben hagyott nyomát, könnyen megállapítottam, hogy itt bizony nem más ténykedett, mint egy szarvas.
Szeptember van, amikor is a gímszarvas bikák orgonáló hangjától hangosak a természet ösvényei. Jól tudom, hogy a dámszarvas bikák a párzás idején, ún. bőgőteknőt kaparnak, melyet főként erdei tisztásokon alakítanak ki, és itt hallatják jellegzetes nászhangjukat, melyet barcogásnak nevezünk. De az ő időszakuk még odébb van, majd csak akkor kezdődik meg, ha a gímek párzási időszaka véget ér. A jelek, és ismereteim alapján, a megfigyelt, kikapart kis fenségterület egy gímszarvas uralma alá tartozhatott.
Negyedik napja, éjszakánként tisztán hallani lehet, az éj csendjét megtörő, szarvasbőgést, mely hang a tisztás felől szűrődik be a kertembe. Arra, hogy megbizonyosodjak róla, hogy ki is a tisztás ura, csak egy megoldás létezett, mégpedig az éjjellátó vadkamerám. Ki is vittem előző este, szépen beállítottam, arra a helyre melyről azt gondoltam, hogy ott tartózkodik a gímszarvas, és izgatottan várakoztam másnap reggelig. Bíztam benne, hogy a kamera, majd felfedi a titkos látogató kilétét, és így is lett. Az első felvételen egy szép nagy fülekkel megáldott mezei nyúl eszegette a mező növényzetét. Nem őt vártam, de ettől függetlenül nagyon boldoggá tett a tudat, hogy ő is a erdő, és a tisztás lakója. A következő felvételen egy szép nagy agancs villant fel, mely egy fiatal gímszarvas bikához tartozott. Eleinte kíváncsian méregette az oda nem tartozó tereptárgyat, majd láthatóan a többi felvételek alapján megbarátkozott vele, és a felkapart talajon keresgélt szagok után. Örömöm határtalan volt, amikor meglátta őt, és, hogy sejtésem beigazolódott.
Ebben a bejegyzésemben Veletek is megosztom a vadkamerám által készített felvételeket, és, ha a természet is úgy akarja, akkor folytatása is lesz ennek a történetnek. Bízom benne, hogy még további titkokra derülhet fény, hogy milyen események zajlanak a tisztáson az éjszaka sötét leple alatt. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése