2018. június 14., csütörtök

A barátkák otthona



Barátposzáta hím aki éppen úgy, mint a tojó kiveszi a részét a kotlásban

 Öt darab tojás lapul a fészekben


Nemrég osztottam meg Veletek az ifjonc bodzabokor történetét, mely történet tovább folytatódik. A siheder fákkal, fiatal bokrokkal egészen sűrűn benőtt erdei ösvény az egyik legkedvesebb erdei utam, így amikor csak arra járok, alkalmam van megfigyelni a poszáta család életét. Zavarni semmi esetre sem szeretném őket, így óvatosan haladok előre utamon. A legutóbbi látogatásomkor a fészek árván álldogált, nem ült rajta a tojó, így, ha már nem volt ott senki belekukucskáltam, és örömmel láttam, hogy a takaros kis hajlék alján már nem három, hanem kettővel több, azaz öt tojás lapul. Ismét elhúzódtam, elbújtam be a sűrűbe, és vártam mikor jelenik meg a gondos anyuka. Éppen, hogy csak elhelyezkedtem már jött is. Rászállt a bodza bokrocska ágára, körbenézett, majd azon nyomban el is helyezkedett a fészkében. Barna sapkás fejecskéje alig kandikált ki a takaros kis otthonból, alig észrevehetően lapult meg benne. Óvatosan elindultam, nehogy háborgassam és tovább haladtam az utamon. Visszafelé jövet a sűrű bozótoson át próbáltam áthatolni, hogy ne a fészek mellett keljen elhaladnom, mert láttam, hogy a madárka benne ül, és nem szerettem volna, hogy miattam kelljen kirepülnie a fészkéből. De nem a barna fejfedős tojó ücsörgött a tojásokon, hanem a hím, aki ugyanolyan sapkácskát visel, mint párja, de az övé fekete színű.
A barátposzátáknál, mind a két szülő kiveszi a részét a fészeképítésben, a kotlásban és a fiókanevelésben is. A hím madár is gyakran felváltja párját, és a napközbeni időszakban ő is teste melegével védi a tojásokat. Tehát ő is visel a tojókra jellemző kotlófoltot, hogy testének minden melegét át tudja adni. Az éjszaka leple alatt viszont csak a tojó ül a tojásokon, csak ő védelmezi, melengeti őket, majd reggel általában a hím veszi át a helyét.
Bevallom Nektek, hogy nagyon izgulok a kis családért, mert olyan alacsonyan van a fészkük, hogy ragadozó bármikor kárt tehet bennük, de bízom benne, hogy sikeres költésük lesz a barátkáknak, és utódaik annak rendje és módja szerint szerencsésen fel tudnak cseperedni.


 Barátposzáta tojó

 Barátposzáta hím

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése