2017. május 2., kedd

A házi rozsdafarkú fészekanyag gyűjtése.





A természetnek és kiskertem lakóinak hála, az idei esztendőben több madárfaj szorgos fészeképítő munkáját tudom szemmel követni. Évről-évre, amivel csak tudom, segítem a környezetemben élő, és a kertemben tiszteletüket tevő fajok életét. Én is részt vettem a Madárbarát kert programban, és a Magyar Madártani Egyesület az én kiskertemet is méltónak találta ezen kitüntető cím elnyerésére. A kis táblácskát féltve őrzöm, és ez a tevékenység, azóta is életem, és a mindennapjaim részévé vált. El sem tudnám képzelni nélkülük az életemet, hiszen velük kelek, és velük fekszem. Kedves daluk ébreszt reggelente, figyelemmel követem napi szokásaikat, és esténkét, minden áldott nap kinyitom az ablakomat, és hallgatom, ahogy gyöngyöző strófáikkal búcsúztatják a napot, hálát adva, hogy részesei lehettek, és ilyenkor én is hálát adok, hogy mindezt a sok kedves pillanatot nekik hála átélhetem. Itt élnek ők velünk, kertünk fontos kis lakói, akik sokkal gazdagabbá tesznek minket.
Az előző bejegyzéseimben már olvashattatok a széncinegék, a barátcinegék, a meggyvágók és a szajkók fészekanyag gyűjtögetéséről. Ezen bejegyzésem pedig, a házi rozsdafarkúról fog szólni. A munkahelyemen már évek óta szemmel tudom követni fészkelési, költési, és fiókanevelési szokásaikat. A velük átélt élményeimet pedig Veletek is megosztottam. Most azonban a kiskertemben követhetem szemmel őket. A kihelyezett puha kutyaszőr a rozsdafarkú tojót is a kertembe csábította, és folyamatosan szedegeti apró csőrével, mely fészkét puhábbá és melegebbé varázsolja. Évről-évre kedveskedek neki a fészkelésüket elősegítő anyagokkal, de ennyire, mint az idei esztendőben még nem volt kapós. Szerencsére egyre többen használják fel, és bélelik ki vele fészküket, aminek én nagyon örülök. Nem tudom, hol építkezhet a rozsdafarkú, hiába kerestem, nem tudtam ráakadni. De nem csak a fészekanyag miatt teszi nálam tiszteletét, rovarokra vadászik, és a kihelyezett itatóból oltja szomjúságát. A hím pedig szorgalmasan kíséri a tojó minden egyes lépését, és közben reszelős énekével védelmezi őt. 
Már most oly izgatottam várom azt a napot, amikor a szülők kíséretében az új nemzedék fiókái is megtisztelnek majd jelenlétükkel.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése